Η Μοναδικότητα της Θεοσοφίας

/Η Μοναδικότητα της Θεοσοφίας
Η Μοναδικότητα της Θεοσοφίας2019-04-07T12:29:27+00:00

Η Μοναδικότητα της Θεοσοφίας

Το κείμενο που ακολουθεί περιλαμβάνει αποσπάσματα από το “Μανιφέστο” του Τζ. Φάρδινγκ. Υπήρξε ένας από τους λίγους εξαίρετους Θεόσοφους, ο οποίος παρότρυνε για ριζικές αλλαγές που θα έπρεπε να γίνουν στη Θεοσοφική Εταιρία ώστε να επανέλθει στην πρωταρχική της κατάσταση, εκείνη των ιδρυτών, Ε. Π. Μπλαβάτσκυ / Διδασκάλων της Σοφίας.

Ασπασία Παπαδομιχελάκη

“Ο μαγνητικός δεσμός ανάμεσα στους Διδασκάλους και το Αντυάρ ήταν σοβαρός…»

« Υπήρξαν διάφορες προσπάθειες στο παρελθόν να ανασχηματιστεί η Εταιρία (Θεοσοφική) σύμφωνα με τη γραμμή Μπλαβάτσκυ-Διδασκάλων, αλλά «το νέφος της πλάνης» ήταν τόσο δυνατό ώστε σκέπαζε ολόκληρη την εταιρία του Αντυάρ (ίσως με λίγα περιφρονημένα φωτεινά σημεία) ώστε τα μέλη όχι μόνο δεν έδωσαν σημασία αλλά εσκεμμένα δεν ήθελαν.»

Τζέφρυ Φαρδινγκ

Η σχέση της Θεοσοφίας όπως μας δόθηκε από την Ε.Π. Μπλαβάτσκυ, με τη μοντέρνα σκέψη με όρους που έχει καθιερώσει η επιστήμη και έχει σχέση με τις σύγχρονες ελευθερίες στις θρησκείες και την ψυχολογία, δεν έχουν ακόμη διερευνηθεί σε όλη τους την έκταση. Εντούτοις, η προφητική φύση των κειμένων της Ε.Π.Μ. έχοντας σχέση με ένα αριθμό απόψεων αυτών των πεδίων είναι πολλή σημαντική. Οι εργασίες της εξακολουθούν σήμερα να είναι αξιόπιστες όπως ήταν όταν γράφτηκαν, καθώς είναι έγκυρες στα όσα δηλώνουν για την αρχαία Σοφία ή τη Σοφία Θρησκεία όπως ορίζεται μερικές φορές .

Στο Μανιφέστο του Τζ. Φάρδινγκ δημοσιεύθηκαν κάποια ιστορικά γεγονότα  από το ιστορικό της Θεοσοφικής Εταιρίας, στα οποία ο σπουδαίος θεόσοφος αντιπαραθέτει εκείνα τα οποία η αρχική εταιρία  προτίθετο να κάνει.

Ας δούμε τι λέει για τη Θεοσοφία.

Είναι σημαντικό να αντιληφθούμε τη σχέση αυτών των διδασκαλιών με τα διαφορετικά κλασσικά σχολεία της αρχαιότητας. Η «Μυστική Δοξασία» λέει, «δεν διδάσκεται σε κάποια από τις έξι Ινδικές Φιλοσοφικές Σχολές, γιατί ανήκει στη σύνθεσή τους – την έβδομη, που είναι η απόκρυφη διδασκαλία. Δεν εντοπίζεται σε κανέναν θρυμματισμένο πάπυρο της Αιγύπτου ούτε πλέον είναι θαμμένη στις Ασσυριακές πλάκες ή στους γρανιτένιους τοίχους. Τα βιβλία του Βεντάντα (η τελευταία λέξη της ανθρώπινης γνώσης) παρουσιάζουν μόνο τη μεταφυσική όψη της Κοσμογονίας αυτού του κόσμου. Και ο ανεκτίμητος θησαυρός των Ουπανισάντ – ουπα-νι-σαντ είναι μια σύνθετη λέξη σημαίνουσα “την υπερνίκηση της άγνοιας με την αποκάλυψη της μυστικής πνευματικής γνώσης”- απαιτούν τώρα την πρόσθετη κατοχή ενός αντικλειδιού για να μπορέσει ο σπουδαστής να συλλάβει το πλήρες νόημά τους.”(Μ.Δ.Ι,269)

Το απόσπασμα αυτό διακρίνει τη Θεοσοφία απ’ό,τι περιλαμβάνεται στις μεγαλύτερες θρησκευτικές διδασκαλίες της εποχής εκείνης. Αυτή η διάκριση γρήγορα παραβλέφτηκε και ξεχάστηκε.

Αυτό που διαφοροποιούσε τη νέα διδασκαλία και τα παλαιά συστήματα βρίσκεται στο πεδίο του αποκρυφισμού ή του εσωτερισμού. Πολλές από τις παλιές θρησκείες και τα φιλοσοφικά συστήματα είχαν ένα αποκρυφιστικό υπόβαθρο του οποίου το μεγαλύτερο τμήμα κρατήθηκε μυστικό και φυλάχτηκε ζηλότυπα. Μια λεπτομερής εξέταση των ουσιαστικών διαφορών δεν έχει θέση σε ένα κείμενο σαν κι αυτό, αλλά αυτές οι διαφορές βασισμένες σε μια ευρύτερη γνώση των πεδίων της Φύσης, μαζί με την κλίμακα των αντιστοιχιών τους και την εσωτερική δομή του ανθρώπου δείχνουν πώς όλα αυτά μπορούν να επιταχύνουν και να αναπτύξουν τη διεύρυνση της συνειδητότητας με τη μελέτη και την αφομοίωση των Αιώνιων Αληθειών της Θεοσοφίας. (1)

Σε ένα μήνυμα της Ε.Π. Μπλαβάτσκυ λέει τα εξής: Αν και οι θεοσοφικές ιδέες βρίσκονται σε κάθε νόημα ή σχήμα που αφυπνίζει την πνευματικότητα, η Θεοσοφία, στην αγνότητά της και την απλότητά της, δίνει μάχη για την αναγνώρισή της.  Υπάρχουν μερικοί ανάμεσά μας που διαισθητικά αντιλαμβάνονται ότι η αναγνώριση της γνήσιας Θεοσοφίας – η φιλοσοφία που δίνει μια λογική εξήγηση των πραγμάτων και όχι των αξιωμάτων – είναι ζωτικής σημασίας καθόσον μπορεί και παρέχει τον φάρο που οδηγεί την ανθρωπότητα στον πνευματικό της στόχο. Αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε ποτέ.(2)

Σημειώσεις:

(1) Βλέπε «“A Theosophical Manifesto -1996” and “A Manifesto – Supplement 1997”, by Geoffrey A. Farthing. Και τα δύο κείμενα υπάρχουν στην Αγγλική στο  www.TheosophyOnline.com, στη λίστα List of Texts by Alphabetical Order ή στο List of Texts by Author.

(2) «Ο Φιλικός Φιλόσοφος» του Ρόμπερτ Κρόσμπι, Η Θεοσοφική Εταιρία (The Theosophical Company), Λος Άντζελες και Νέα Υόρκη, 1945, σ. 63